2019 alkusoittoa...

2019 kesällä sain puhelinsoiton työpäivän aikana. Puhelimessa oli huolestunut nuorten parissa työtään tekevä hlö, joka kertoi muiden nuorten kertoneen hänelle vanhimman lapseni, olkoon nyt nimeltään vaikka 1 (ykkönen, en teille toistaiseksi oikeita nimiämme julkista), käyttäneen kannabista sekä varastaneen kotoaan lihasrelaksantteja ja myyneen niitä eteenpäin. 

Nämä lihasrelaksantit (sirdalud) olivat isänsä vanhentuneita lääkkeitä selkäkipuun jotka olivat jääneet lojumaan lääkekaappiimme, me ei siis edes muistettu näiden pillereiden olemassaoloa kunnes tämä ystävällinen hlö ne puhelimessa mainitsi. Tätä puhelua ennen oli jo 1 mulle soittanut ja kertonut että tällaista huhua liikkuu, saan puhelun tältä hlöltä mutta ei sitten mikään pidä paikkaansa.

Minäpä uskoin mitä 1 mulle puhelimessa kertoi ja kielsin täysin tälle hlölle että mitään tällaista lapseni ei tekisi, jep.. tiedän VITUN IDIOOTTI!!!

Kesää kului ja yhtenä yönä 1 oli karannut ikkunastaan omille menoilleen. Olen siis herkkäuninen ja yleensä herään pieneenkin kolinaan. 

Koitin 1 soittaa, ei vastausta, kunnes tuli poliisikyydillä päihtyneenä kotiin. Lasu ilmoitushan siitä tuli ja hyvä niin! Sossun kanssa keskusteltuani omista epäilyksistä päihteiden suhteen, sanoi sossu että menkää päivystykseen seuloihin varmuuden vuoksi. Minäpä soitin ensin päivystykseen että tulossa oltais kunnes sain vastauksen että eheiiii, ei onnistu, ei meillä mitään seuloja oteta ellei sitten viranomainen eli poliisi tuo!

JAAAA!!! No eihän siinä sitten muu auta kuin sossulle soittaa että mitäs nyt tehdään?? Sossu sanoi ottavansa puhelun päivystykseen ja yrittää hoitaa asian. Kului useampi tunti ja ajattelin jo että unohtanuthan tuo meidät jo on kun mitään ei kuulu, kunnes luuri soi ja sossu sieltä ilmoittaa että on nyt tässä parisen tuntia taistellut tätä byrokratiaa vastaan ja vihdoinkin saanut sairaalan johtoa myöten suostumaan seulojen ottoon äidin tuomana mutta yhdellä ehdolla; näitä tuloksia ei sitten missään nimessä saa kirjata heidän järjestelmään, ei käyttää eikä näyttää missään, ei lainopillisiin asioihin ja mitähän muuta paskaa mulle luettelivat ja tällaisen paperin sitten allekirjoitat sinne mennessä niin saatte seulat.

OKEI, mä suostun mihin vaan kunhan ne fucking seulat otetaan (toki näin jälkiviisaana olisin varmasti saanut seulat apteekistakin mutta sairaalan ottamana varmasti luotettavammat kun onhan siellä ammattilainen ne myös ottamassa). Kusta ei saa ennen kuin vasta sairaalassa ja nyt heti paikan päälle.

Joo mennään saman tien! Sairaalassa 1 antoi seulat ihan yhteishengessä ilman vastustusta. Lääkärin puheille seuloja kuulemaan, jossa ensimmäiseksi 1 kysytään saako tuloksen kertoa vanhempien kuullen (lain mukaan 12-vuotiaalla on oikeus päättää itse asioistaan mitä terveydenhuolto saa kertoa ja mitä ei)? Vastaus; ei saa, ja minähän siihen että mitäs salattavaa 1 on jos ei kerran meille tulosta saa kertoa?? Okei, kerro sitten. Lääkäri ilmoittaa että kannabis täällä positiivista näyttää ja halutaan nyt vain auttaa 1.

Multa meinas saatana henki salpaantua että MITÄ VITTUA TÄÄLLÄ TAPAHTUU? KANNABIS POSITIIVINEN? EI JUMALAUTA!! MITÄ MÄ NYT TEEN? MITÄ MÄ OLEN ÄITINÄ TEHNYT NIIN VÄÄRIN KASVATUKSESSA ETTÄ LAPSENI KÄYTTÄÄ KANNABISTA?? Meinas usko loppua ja lääkäri sanoo että hyvää jatkoa ja koittakaahan saada asiat kuntoon. MITÄ???

Sossulle puhelua että tällaista nyt ja mitäs seuraavaksi? Hän kirjaa tämän tänne heidän järjestelmään ja pidetään lasu voimassa, aloitetaan tukitoimet ja edetään hiljalleen palavereja pidellen jne jne.

Tarkkaan en enää muista siinä shokissa mitä tässä välissä sitten tapahtui kunnes tuli syksy 2019, siitä se PAINAJAINEN alkoi joka kestää yhä vaan, loppua ei näy ja tuleeko sitä koskaan kunnes se pahin tapahtuu?

1 otti jälleen himasta hatkat, kolme helvetillistä päivää etsittiin, soiteltiin, viestejä laitettiin eikä mitään vastausta. Mä itken! Ei jumalauta nytkö se kakara on kuollut?? Kun mitään yhteyttä ei saada, ajellaan ja kävellään pitkin kaupunkia etsien ja kysellen eikä mitään. Poliisille soitettiin jo ensimmäisenä yönä, samoin sosiaali- ja kriisipäivystykseen. Kunnes vihdoin poliisi soittaa, luojan kiitos!!! 1 on löytynyt, löytyi asunnosta jossa epämääräistä porukkaa, paljon huumeidenkäyttövälineitä, törkeistä rikoksista tuomittuja hlöitä, puukkoja ym ja otettiin haltuun, ollaan asemalla joten tulkaa tänne. Soitin jo matkalla sos- ja kriisipäivystykseen ja he lähtivät tulemaan paikalle. 

Päästiin poliisilaitokselle, mun lapsi on hengissä, mä en enää pysty tähän, mua itkettää, mä hajoon!! Sosiaali- ja kriisipäivystyksen hlö pyytää poliisia ottamaan 1 pyyhkäisynäytteen, onko huumeita käytetty? AMFETAMIINI positiivinen! SIIS MITÄ????? Ei vittu, jumalauta mitä mä nyt teen?? Jälleen se kysymys, MITÄ MÄ OLEN ÄITINÄ TEHNYT NIIN VÄÄRIN TÄSSÄ KASVATUKSESSA ETTÄ AMFETAMIINI VOI OLLA POSITIIVINEN??? 

Siinä vaiheessa tehtiin isän kanssa päätös ja se myös kerrottiin, me ei enää uskalleta ottaa 1 kotiin!! Se 1 ilme, vakavoitui täysin, hymy hyytyi ja taisi hänkin tajuta että nyt on vanhemmat niin tosissaan kuin vain voi olla! ITKUA, sydän lyö tyhjää!!! Päässä ei enää liiku mitään, mä vain itken!!!

Niin lähti 1 sijoitukseen, sosiaali- ja kriisipäivystyksen päätöksellä nyt alkuun ainakin 30vrk. Nuorisolaitoksesta 2 hlöä tuli hakemaan, saatettiin 1 autoon. 8 aikuista (2 poliisia, laitoksesta 2 hlöä, sos- ja kriisipäivystyksestä 2 hlöä ja me vanhemmat) 1 ympärillä jottei vaan ota hatkoja ja saadaan autoon. Siinä vaiheessa kun auton ovi laitettiin kiinni, auto lähti ja vain perävalot näkyi, MÄ ROMAHDIN!!! Itken nytkin, haavat aukeaa tätä kirjoittaessa! MÄ en vaan voi uskoa tätä kaikkea vieläkään..

Mutta sitähän me ei tiedetty eikä tajuttu että tää on vasta alkusoittoa, pahempaa on luvassa ja todella rankka vuosi edessä! Jos mä vain voisin, antaisin vaikka oikean käteni, koko elämäni jos saisin vuosia taaksepäin ainakin 10, jos voisin vielä muuttaa jotain mikä on mennyt vikaan, mitä vaan!! Nää itsesyytökset ei varmaan ikinä lopu vaikka tiedän ettei vika ole meissä!! Mutta missä vaiheessa sen oikeasti tajuaa?? 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Rikostutkinta

PAINAJAINEN

Ensimmäinen kotiloma