Huostaanotto

 Voisiko Uusi Vuosi paremmin alkaakaan kuin antaa oma lapsensa huostaan? Paljon tulee taas kysymyksiä omasta vanhemmuudesta esitettyä itselleen. Vaikka ollaan aivan tavallinen perhe, meillä ei ole väkivaltaa, ei hyväksikäyttöä, ei päihdeongelmaa niin miksi mun lapsi tekee tällaista? Eikö tällaista tapahdu vain niissä rikkinäisissä kodeissa? Sellaisissa joissa vanhemmat ei välitä lapsistaan, piestään ja tehdään jotain mikä hajottaa sen lapsen mielen? Kuinka meille voi käydä näin? Nyt jos ajatellaan itseämme niin kaikki ajattelee että noi vanhemmat on ihan perseestä, niissä on pakko olla jotain vikaa kun niiden lapsi tekee tuollaista, ne tulevaisuuden toivot... KYLLÄ NIISSÄ VANHEMMISSA ON PAKKO OLLA VIKAA!! MITÄ NE ON TEHNYT LAPSELLEEN? Näitä mä ajattelen mutta kun katson mun toista lastani, mun rakkainta ikinä, mä tajuan että jos olisin ihan paska äiti niin olisihan tuokin lapsi varmasti ihan hunningolla, olisi sekin otettu huostaan. Mutta hän on jotenkin myös selviytynyt tästä, mun vahva lapsi 💗. Vaikka meidän huomio onkin kiinnittynyt enemmän tähän 1, on mun toinen lapsi jaksanut opiskella itselleen ammattia, hän on myös selviytyjä kun katsoo sisaruksensa ajautumista tuohon huumemaailmaan... itkettää taas, hitto tää on vaikeeta kirjoittaa näitä asioita!!! 

Tammikuu -20 sossu laittaa mulle ja isälle erikseen, tottakai samaan osoitteeseen, kutsun kuulemiseen. Aiheena lapsen huostaanotto. Kummallekin varattu aikaa yksi tunti, erikseen kuultuna. Mä meen ensimmäisenä, olin jo etukäteen lukenut hieman Suomen Lakia ja tiesin että sossun pitää valmistautua hyvin ja lapsi otetaan huostaan vain hyvin perustellusta ja painavasta syystä. 

Sossun pitää tehdä mm asiakassuunnitelma ennenkuin käynnistää huostaanottoprosessin.

Se taisi olla tiistai tai keskiviikko kun tuli tämä kuulemistilaisuus, menin huoneeseen jossa oli vastassa kaksi sosiaalihuollon henkilöä. Tässä sulle paperi, lue ja allekirjoita. SIIS MITÄ?? Eikö me keskustella asiasta ensin? Paperi oli yksi A4 kokoinen jossa oli valmiiksi ruksitettu kohta; EN vastusta huostaanottoa, allekirjoita se paperi tai lapsesi tulee torstaina kotiin, sijoitus päättyy! SIIS MITÄ???? Missä se asiakassuunnitelma on? Pitäähän meidän nyt miettiä muita vaihtoehtoja ja kokeilla niitä ennen kuin otatte 1 huostaan!! Juu se ei käy, sun ainut vaihtoehto on nyt vain allekirjoittaa tää paperi tai otat lapsesi kotiin tämän viikon torstaina ja koitatte pärjäillä. MITÄ VITTUA, EIHÄN TÄÄ NYT NÄIN VOI MENNÄ? Puolitoista tuntia mä itkin ja yritin vain taistella sen puolesta että te aloitatte nyt ensin kokeilemaan niitä muita tukikeinoja, terapiaa sille lapselle ihan mitä vaan mutta mä EN allekirjoita tota paperia. Sossun vastaus oli että juu me tiedetään ettei se asiakassuunnitelma ole tehtynä mutta hei voidaan viivyttää sitä elatussopimuksen tekoa, säästätte rahaa ja annatte lapsenne vain huostaan. Sitten kun huostaanotto on tehty, asiat muuttuu paljon paremmaksi. Pystymme paljon paremmin puuttumaan lapsen käytökseen ja tarvittaessa aina pyytää poliisin apua. MITÄ??? Isä soittaa oven ulkopuolelta että hän on nyt puoli tuntia odottanut omaa vuoroaan että kauanko teillä vielä menee? Ei mä en pysty tähän!! Kaksi tyrannia istuu vieressä, allekirjoita paperi! Okei, mä luovutan... mä allekirjoitan...

Ja niin se päättyi. Huostaanotto tehtiin ja sijoitus jatkuu. Mä en uskalla ottaa 1 kotiin, sehän vielä tappaa itsensä noilla huumeilla enkä mä voi sitä asiaa todellakaan edesauttaa, en voi ottaa sitä riskiä! Mut hei, siitä vaan alettiin menemään kohti pohjaa, ei sossu voinut pitää lupaustaan, ei ne asiat muuttuneetkaan paremmaksi vaan satakertaa huonompaan mentiin. Ei ne poliisitkaan auta vaikka kuinka sossu ja laitos tekisi niitä virka-apupyyntöjä. Poliisit eivät tule paikalle ellei ole VARMA näköhavainto.

Huostaanotto on viimesijaisin keino turvata lapsen kasvu ja kehitys. Huostaanotto tarkoittaa, että vastuu lapsen hoidosta ja kasvatuksesta siirtyy viranomaisille.

Sosiaalihuollosta vastaavalla toimielimellä on velvollisuus ottaa lapsi huostaan ja järjestää hänelle sijaishuolto, jos

  • puutteet lapsen huolenpidossa tai muut kasvuolosuhteet uhkaavat vakavasti vaarantaa lapsen terveyttä tai kehitystä tai
  • lapsi vaarantaa vakavasti terveyttään tai kehitystään käyttämällä päihteitä, tekemällä muun kuin vähäisenä pidettävän rikollisen teon tai muulla vastaavalla tavalla. 

Huostaanotto ja sijaishuolto voidaan kuitenkin järjestää vain, jos

  • avohuollon tukitoimet eivät ole lapsen edun mukaisen huolenpidon toteuttamiseksi sopivia tai mahdollisia tai ne ovat osoittautuneet riittämättömiksi ja
  • sijaishuolto on lapsen edun mukaista.

Lastensuojelulaki 40 § (Finlex)

Lastensuojelulaki 30 § (Finlex) 


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Rikostutkinta

PAINAJAINEN

Ensimmäinen kotiloma